Mesterséges intelligencia a DJ-pultban: Új lehetőség vagy a tánczenei szcéna veszélye?
Egy buliban vagy, a szívverést szaporító zenével, a vakítóan fénylő lámpákkal.
A DJ-asztal felé pillantasz, de senkit sem veszel észre, hiszen a jelenlegi mixet egy mesterséges intelligencia készítette.
A mix készítő programok mind fejlettebbek, a szórakozóhelyek pedig csökkentik kiadásaikat, ami aggodalomra ad okot a tánczenei színtér néhány szereplőjének.
De vajon képes-e egy számítógépes program kiváltani a DJ és a közönség közötti személyes kapcsolatot? Röviden és tömören: nem. Legalábbis a londoni DJ, Nooriyah szerint.
Nooriyah világszerte sok helyen fellépett már, néha több mint 40 ezer fős közönség előtt.
A zeneiparban már évek óta használatosak olyan AI programok, amelyek a ritmusuk alapján javasolnak mixelendő dalokat.
Ám Nooriyah munkáját még nem vették át gépek, és ő ismeri az okát.
"Az a mód, ahogy kapcsolatba lépek a közönségemmel, gyakorlatilag lehetetlen utánozni" - mondja.
"El tudod képzelni, hogy a bulizók rám néznek, amikor éppen DJ-zek, és látják, hogy én is izzadok, és én is táncolok, pont mint ők.
"Abban a pillanatban érzik meg azt a közelséget, amit egy AI egyszerűen nem tudna visszaadni." Hannah Rose a 2020-as lezáráskor kezdett DJ-zni, és azt reméli, hogy ez lesz a fő bevételi forrása.
Sok megbízást kap, de észrevette, hogy a klubok spórolni próbálnak, mivel a fenntartási költségek emelkednek.
"A Covid óta jelentős változásokat látunk, az emberek szetteket szeretnének streamelni" - jegyzi meg.
"Főleg ha valaki külföldön tartózkodik, és nincs lehetőségük arra, hogy más országba utazzanak fellépni, ez egy könnyű és hozzáférhető módszer arra, hogy a művészeket a fellépők listájára vegyék, anélkül, hogy ténylegesen a helyszínen kellene lenniük."
Hannah észrevette, hogy sok klubban már van kamera a DJ-pult mögött a streameléshez. Most attól fél, hogy ez továbbterjed a virtuális szettekre is.
"Nagy út áll még előttük, hogy felvegyék a versenyt az emberi érzelmi intelligenciával, de ha az AI képes lesz eredeti kompozíciókat létrehozni, akkor ez sötét jövőt vetít előre a DJ-k számára" - mondja.
Idén márciusban egy kelet-londoni helyen rendeztek egy AI által szervezett rave bulit, ami vegyes fogadtatásban részesült, néhányan úgy vélték, hogy a zene "száraz és üres" volt. Lehet, hogy a legjobb DJ-k emberi DJ-k, de a producerek számára ez a kérdés bonyolultabb.
A jelenlegi kreatív folyamat a szoftverekkel történő hangzásmanipulációból áll, majd a számok masterizálására kerül sor. És itt jön képbe az AI.
"Az AI szerepéről a zenei produkcióban folyó beszélgetés nagyon lemaradt" - mondja.
"Már legalább 10 különböző szoftverprogram van, amelyek keverik a zenét és ki tudnak szorítani producereket a munkából."
Szeretne látni egy konstruktívabb párbeszédet a zeneipar és az AI fejlesztők között.
"Az a veszély, hogy munka folyik anélkül, hogy megvitatnák, hogy ez mit jelentene a zeneipar számára."
Megoldásként javasolja az AI cégek megadóztatását.
"Először is, lassítsuk le ezeknek az AI programoknak a megjelenését, és adóztassuk meg a fejlesztőket, befektetve azt a pénzt azoknak az embereknek a képzésébe, akik elveszítik a munkájukat az AI miatt."
Phil Kear egyetért. Ő a Zenei Szakszervezetnél dolgozik, és attól tart, hogy az AI határt szab annak, mennyit hajlandóak az emberek fizetni az ember által készített felvételekért.
"Olcsóbb lesz az AI által generált zene" - mondja. "És azt gondolom, hogy az emberek hajlandóak lesznek használni, például a bárokban."
Azt mondja, az AI befolyása csak addig terjed, ameddig az emberek hagyják.
"Sok minden attól függ majd, hogy a nagyközönség mennyire fogadja el az AI-t vagy a zene minőségét, amit képes előállítani." Nem gondolja, hogy a kereskedelmi zene nagy része érintett lenne, de a "háttérzene" területét veszélyeztetettnek látja.
Forrás: www.bbc.com